Dienstencheques

A. WAT IS EEN DIENSTENCHEQUE ?

Meer

Een dienstencheque is een betaalmiddel, door de federale staat gesubsidieerd, die particulieren kunnen gebruiken om een erkende onderneming te betalen voor gepresteerde werken of geleverde diensten (link naar diensten). Deze diensten worden geleverd door een werknemer die een arbeidscontract heeft met de erkende onderneming.

Er bestaan twee vormen dienstencheques : een papieren cheque en een elektronische cheque.

B. WAAROM EEN DIENSTENCHEQUE ?

Meer

Vroeger bevonden zich vele huishouddiensten in het zwartwerkcircuit.

De overheid heeft een oplossing voor dit probleem gezocht door particulieren aan te sporen deze activiteiten legaal uit te voeren, door beroep te doen op een onderneming. Daarnaast beoogde men ook jobcreatie. Dit resulteerde in de wet van 20 juli 2001 waarin het systeem van dienstencheques wordt gereglementeerd.

Dankzij een gedeeltelijke financiering van de overheid, moeten particulieren, via een dienstencheque, slechts een gelimiteerde bijdrage betalen voor de geleverde activiteiten. Dit zorgt ervoor dat de activiteiten toegankelijk worden voor het grote publiek.

Dit systeem zorgt dus zowel voor het opstarten van ondernemingen, jobcreatie, de strijd tegen zwartwerk en het tegemoet komen van individuele, persoonlijke, of familiale behoeften.

C. DE VOORDELEN : DIENSTENCHEQUES, EEN WIN-WINSITUATIE ZOWEL VOOR DE GEBRUIKER ALS DE WERKNEMER !

Meer

Voor de gebruiker

 

  • De prijs : 9 € per uur voor de 400 eerste dienstenscheques en 10 € voor de 100 laatste cheques, met bovendien de mogelijkheid om fiscaal 10 à 30% de dienstenscheques in mindering te bregen van uw belastingen (met een plafon). (Dit systeem is van toepassing voor de eerste 341 aangekochte dienstencheques voor alleenstaanden, en voor eerste 682 aangekochte voor een koppel.) Meer inlichtingen hieromtrent vind u op : http://www.dienstencheques-rva.be/nl_particulier_fiscale_voordelen.asp
  • U bent wettelijk volledig in orde aangezien uw huishoudhulp officieel is aangegeven !
  • Onze huishoudhulpen zijn zorgvuldig geselecteerd door het hele HR team. Wij werven enkel werknemers aan die succesvol een test aflegden of werknemers waar we reeds goede ervaring mee hebben.
  • U hoeft niet te beschikken over een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor uw huishoudhulp. BVBA Naki is verantwoordelijk voor de eventuele schade veroorzaakt door uw huishoudhulp. U hoeft dus nooit eventuele schade terug te betalen. Onze burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering dekt de kosten veroorzaakt door werknemers aan derden. In tegenstelling tot sommige erkende ondernemingen, vragen wij bovendien geen franchise te betalen in geval van beroep op onze burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering.
  • U hoeft eveneens geen arbeidsongevallenverzekering te voorzien. Indien er een ongeval gebeurt met uw huishoudhulp op weg van of naar het werk of tijdens het gepresteerde werk, dan neemt onze verzekering alle met het ongeval gerelateerde kosten op zich.
  • In geval van ziekte of zwangerschap van uw huishoudhulp stellen wij u een vervanging voor (rekening houdend met de beschikbaarheid van onze werknemers).
  • U heeft recht om gedurende 2 weken per jaar tijdens uw verlof uw contract op te zeggen.
  • De verplaatsingskosten tot aan uw huis zijn inbegrepen in het loon dat de huishoudhulp krijgt.
  • De inschrijving in ons kantoor en de dossierkosten zijn gratis.

 

 

Voor de werknemer

a. U bent legaal aangegeven, via een officieel arbeidscontract, wat impliceert dat :

 

  • u gedekt bent door de ziekte- en invaliditeitsverzekering : in geval van ziekte, zwangerschap of ongeval ontvangt u een uitkering.
  • de gepresteerde periodes worden in rekening gebracht bij de bepaling van uw pensioen.
  • u heeft recht op jaarlijkse vakantie / betaalde vakanties en ook op een eindejaarspremie.
  • de periodes dat u onder arbeidscontract met dienstencheques werkt, tellen mee voor recht op werkloosheidsuitkering.

 

b. Wij komen tussen in uw verplaatsingskosten.

c. U ontvangt maaltijdcheques per gewerkte dag (een werkdag telt 7,6 uur)

d. U bent verzekerd tijdens het woon-werkverkeer of tijdens het gepresteerde werk bij een particulier. (Als werknemer met arbeidscontract dienstencheques en in dienst van een erkende onderneming, bent u volledig gedekt bij een arbeidsongeval of bij een ongeval tijdens de verplaatsing woon-werk. Het is uw werkgever die verantwoordelijk is en die een verzekering moet aangaan en niet de persoon bij wie u werkt.)

D. HOE SCHRIJFT U ZICH IN ?

Meer

De inschrijving is gratis en gebeurt bij het bedrijf Sodexo. 

De inschrijving kan op verschillende manieren, al naar gelang uw voorkeur : 

 

  • Via internet is de snelste manier.  Online inschrijvingen kunnen 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Klik hier ;
  • Via een inschrijvingsformulier.U kunt deze hier. downloaden en ingevuld terug faxen naar het nummer : 02/547.54.96 of per post opsturen naar volgend adres :

 

Sodexo
Pleinlaan, 15
1050 Brussel

  • Via telefoon op het nummer : 02/547.54.95.

E. WELK MEDIUM KIEZEN ?

Meer

Wanneer u zich inschrijft bij Sodexo kunt u kiezen tussen papieren dienstencheques of elektronische dienstencheques.

 

De papieren dienstencheques

 

Op de voorkant van de papieren cheques dient de datum van de dienstverlening, het soort dienstverlening en de handtekening worden ingevuld. De werknemer moet de achterkant invullen met zijn gegevens en ook ondertekenen.
Na elke geplaatste bestelling zal Sodexo de papieren dienstencheques u per post opsturen.

 

De elektronische dienstencheques

 

Deze virtuele dienstencheques worden op een elektronische rekening geplaatst (uw elektronische portefeuille van dienstencheques). Na ontvangst van uw betaling, worden de door u aangekochte dienstencheques meteen in uw virtuele portefeuille geplaatst. Het beheer van die portefeuille, via een gebruikersnaam en paswoord, kan op twee manieren gebeuren:

 

  • Per telefoon, via de interactieve vocale server : 02/547.54.92.
  • Via de site www.dienstencheques.sodexho.be waar u beschikt over een persoonlijke ruimte.

 

!! Indien u kiest om elektronische dienstencheques te gebruiken, zal de huishoudhulp uw vaste of mobiele lijn gebruiken om zijn of haar, geleverde prestaties bij u via een gratis nummer te registreren.

F. HOE KOOPT U DIENSTENCHEQUES ?

Meer

Eens uw inschrijving geregistreerd is, zal u van Sodexo een gebruikersnummer van 12 cijfers ontvangen. Dit nummer laat u toe u te identificeren als u bij Sodexo dienstencheques op uw naam wil bestellen. Door dit nummer te vermelden in de gestructureerde mededeling van uw overschrijving (minimum aankoop : 90 €, dit zijn 10 dienstencheques), geeft u een bestelling voor dienstencheques door. Om snel uw betaling in orde te brengen, geven we u een overzicht van de rekeningnummers waarover Sodexo beschikt : :

FORTIS: 001-5383380-53
ING: 310-1959582-74
DEXIA: 091-0177297-10
KBC: 733-0453396-48 
CBC: 732-0161945-06
Deutsche Bank: 826-0021797-86
De Post: 000-3256817-42

Opgelet, eens besteld, moeten de dienstencheques binnen de 8 maanden gebruikt worden.

 

HOOFDKANTOOR

Avenue Lousie 457
1050 Bruxelles

BEL ONS

 02 539 43 44

EMAIL ONS

info@naki.be